torsdag 27 maj 2010

Ett möte med Mickelräv!

detta foto är lånat någonstans på internt....

Första gången jag har mött en räv på nära håll och jag kan inte minnas när jag såg en vild räv sist! Under vår promenad i skogen bakom oss, där vi alltid lufsar omkring och JA jag brukar ha Samba lös här uppe även om jag vet att man inte skall ha dem okopplade! Det enda problemet - i.g. inte något större problem, men vi har mycket rådjur och man vill inte att de eller Samba kommer till skada! Samba skulle inte spåra dem långt, då det kommer cykelbanor och ett område Samba inte gillar..... Oftast 95% av våra turer resulterar utan rådjur, men man ser dem ändå ofta och tur är att man själv ofta ser dem innan S - men även märker man om hon börjar vädra i luften.
Igår kväll var hon lös och hon fick spår på något och helt plötsligt börjar något skälla en liten bit bort och jag letar mest efter någon person som borde finnas i närheten... men den sticker och Samba sätter fart efter och jag oxå.... Inser snabbt att det inte är en hund som skäller när jag er en bit fram där Samba stannat och räven sitter kanske 20 m framför oss och skäller mot oss. Den avviker och fortsätter skälla och stannar igen- och vad jag önskar att jag hade kameran med mig. Längs med terrängen den hade sprungit och suttit märkte man hur den avsöndrat illaluktande doft, kanske urin för att varna!
Den var mörkt röd och svart, väldigt mycket päls och såg välmående ut. Kunde givetvis inte avgöra om det var en hona eller hane, men man kan ju tänka sig att det finns ett gryt som hon ville skydda!
Samba var duktig som stannade och lät sig bli kopplad (så som jag kommenderade STANNA!!!), så att varken räven eller Samba skulle komma till skada och att vi kunde gå vidare! Strax efteråt tappade vi bort den.
Nu när jag ville hitta en bild på en räv, så hittar man alldeles för många bilder på skjutna/dödade rävar - och då blir man så ledsen att detta skall vara ett nöje! Givetvis förstår man att det kan bli för mycket av vilt - men har jag under alla mina 40+ år inte sett mycket vilt, ser jag inte dem som ett problem.... dock alla våra rådjur i trädgårdarna, de borde förflyttas långt in i skogen!
Jaha, då får man ta en annan runda ikväll....

Inga kommentarer: