söndag 11 maj 2008

Första doppet...


för Samba i sitt liv blev i Härlanda tjärn! Hon var ju inte ensam, barn plaskade på stranden en bit bort och ankorna simmade i vassen - men Samba var bara förundrad över hennes tassar i vattnet och att det inte var så mysigt att dyka med nosen under vattenytan.


Samba är en Nova Scotia Duck Tolling Retriver, men de kallas för kort o gott för "tollare" i Sverige. Tillökningen av tollare är visst störst i världen, just i Sverige - vi har väl fått upp ögonen för denna fantastiska ras. Mindre än golden, smidigare, mer aktiv och med mer arbetsglädje - vilket givetvis gör den mer krävande. Många använder dem inom jakt och spårtävlingar, men även lydnadstävlingar och agility passar dem bra. På utställningar blir de bara fler och fler.

Så vi får börja med valpkurs och sedan påbörja Sambas lilla karriär inom utställning och se hur det går, men hon är en liten skönhet.

Sen kommer lydnadskurser och mycket, mycket träning om man skall lyckas med att tävla med henne - men detta hänger på mig - inte henne, för hon klara säkert detta mycket galant med rätt tränare - hon brås ju på två riktigt duktiga föräldrar, så visst känner man kraven!!!!


Nyss har sonens orm precis fått en liten mus och han hade bestämt sig för att se dennes intag av måltid - men det kan ta hela natten och det är skoldag imorgon...

Jag säger lycka till - till mig själv!


Forts. följer...

5 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Samba är verkligen söt. Det tycker även min son. Han kan nog kanske tänka sig att hälsa på er, sa han.

Värre blev det med sambon när jag visade honom att ni skaffat orm också, och sa att ni förvarade den i en papplåda och att den fick lov att röra sig fritt i lägenheten!

MammaMia sa...

Ha, ja ormen kittlar så skönt när han sover med oss alla i sängen : )

Hoppas verkligen E kommer att tycka om Samba så småningom, nu är hon ju väldigt valpig och rusar runt och hoppar efter allt.

Ringer dig för support - ngn kväll!

Elisabet. sa...

Jaha .., det är så här det ser när man "inte bloggar" ..-))

Har skuttat hit från din syster, som berättade om syrran som bara "ska lägga in bilder", men absolut inte blogga.

Loooog stort för mig själv.

Jo, jo.

Trevlig läsning!

Anonym sa...

Hej!
Hittade hit från moster mjölgumpa.
Himmel vilken söt hund!

spännande med utställningar!

MammaMia sa...

Hej Malin,
Åh, vad kul att du hittade min blogg och började läsa... fick ju mig till att börja läsa din : ))
Fler bilder kommer på Samba, detta kommer nog bli "mitt liv med Samba" - det enda som händer i mitt liv just nu!