lördag 24 januari 2009

Att blogga - en uppdatering!

Igentligen borde man väl blogga varje dag om man har en blogg???
Men hur skulle man hinna med det och hur mycket skoj händer det igentligen varje dag?!
Jag har sedan min son föddes försökt föra dagbok åt honom.... men de senast åren har det blivit en uppdatering inför ett nytt år - allt som har hänt sedan sist, typ 1år sedan. Nyligen upptäckte jag att jag helt hade missat 2008! Påminner mig själv att jag borde sätta mig ner och skriva ner allt som verkligen har hänt för Anton i år - tja, då alla djuren som kommit in i hans liv, vår fantastiska Thailandsresa och aktiviteter han håller på med. Känner jag mig själv väl så har jag alltid varit precis lika dan med mina egna dagböcker, brev till vänner m.m. - långa uppdateringar av vad som hänt och inte många, ofta och korta roliga saker! Bättring MIA!

SAMBA är snart 1 år och verkligen en personlighet jämnfört med andra hundar; hon har många, många uttryck för vilja och missnöje. Alltså kan se så fantastiskt vacker och intresserad ut till att se fullkomligt besviken och uttråkad ut - ON/OFF väldigt snabbt - samtidigt som hon är väldigt lugn och inte alltid stissig. Vill så gärna leka med andra hundar eller jobba och kort därefter så tröttnar hon själv på vovven eller vad vi två håller på med - typ måste vi göra detta löjliga en gång till så lägger jag mig här och väntar tills DU är klar. Tja, nu är det ju inte väder och ljust så länge och det påverkar väl också intensiteten och lusten till att träna positivt hela vägen.... Men efter dagens träning nere på Nortorps tillsammans med Andrea o Foró och Sarah o Wille, samt våra två tränare: Annelie och hennes son Robin. Samba kommer dit och bara sliter i kopplet för att få hälsa o leka - vad lär man sig här - jobba upp kontakt med din hund innan man påbörjar lydnadsträningen och kan förvänta sig att hon har din uppmärksamhet och inte hon på de andra hundarna. Att köra slalom mellan konerna med hund parallelt var inget problem och till viss del satt hon kvar vid inkallning, trotts två hundar fanns alldeles i närheten. Ligga gick ju, men så trögt det gick, men vi får väl skylla på det regninga och geggiga underlaget! Vikten av en kort lekpaus på 7 sek. efter momenten skall jag ta med mig!
Tack Robin du var jätteduktig idag! Hoppas på fler privatlektioner : )

Samba som absolut inte kissade en enda gång på MyDog i halmströet som var så fint med små träd och allt, har nu slagit sin första drill - i Snuttes kaninbur!!! Detta efter rengjord bur hoppar Samba i och ställer sig bredbent och kissar!!!! JA, jag vet att detta måste betyda att hon verkligen markerar för Snutte att nu är det hon som bestämmer! Får hoppas hon inte kommer släpandes på kaninen en dag, för då vet jag vem som lätt vill Samba något illa! Anton har ju ägt denna lille kanin i minst 6 år om inte 7... har helt glömt (kanske skulle kolla i dagboken om jag kom ihåg att skriva något om det för länge sedan... )

Idag passade vi Krobbe ett par timmar. Anton följde med för att vi båda skulle kunna gå ut en runda med båda hundarna. Anton tog Krobbe, stor golden valp och njöt utav att promenera med honom. Ett par timmar senare, efter lek och bus här hemma, så kände jag att det var nog dax för en time-out med och promenerade hem med denne lunkandes "hunk". Så följsam, lugn och cool valp!
Nu får det bli ett varmt vad och en whisky, nej det gillar jag ju inte men gärna något annat som värmer ; )

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Hörde från Annelie att eran träning gick så bra! Vad roligt! :)
Näe nog får vi hoppas att hon lämnar den lilla kaninen ifred, nog för att hon är en jakthund men... inte så uppskattat. Men jag vet att både Sambas mamma och hennes syster skulle ha väldigt svårt att hålla sina känslor i styr med en kanin i lägenheten! :)
Hade bra!
Kram

Anonym sa...

Både du och Samba var jätteduktiga idag! Jag hoppas ni kommer nästa lördag, det hade varit så kul.
Om inte annat så ses vi när simningen börjar nästa söndag :)
Kram A

Lena sa...

Om man jobbar heltid och dessutom är ensamstående mamma, hinner man bara inte blogga varje dag. Jag förstår!
Numera är jag inte ensam längre och jag är jobbar inte heltid heller... ändå hinner jag inte skriva varje dag. Så mycket händer inte... du har rätt!
KRAMEN!